Vázlat - Kölcsey, Vörösmarty
Dia 2012.01.30. 16:55
• Kölcsey Ferenc pályája
• (1790–1838)
• Költõ (Himnusz), esztéta (Mohács, Nemzeti hagyományok), politi¬kus (szatmári és pozso-nyi beszédek), nevelõ (Parainesis)
• Tisztaság, szenvedély, erkölcsi szigorúság jellemzi
• Életének állomásai: Szõdemeter, Álmosd, Debrecen, Pest, Kölcse, Cseke, Pozsony, Cseke
• Nyelvészeti és kritikusi munkássága
• A nyelvújítási harc résztvevõje SZEMERÉvel KAZINCZY oldalán – Felelet a Mondo-latra (1814): „Újítás még a pallérozot-tabb nyelvekben is szükséges”
• Kritikusként CSOKONAI népiességét pallérozat¬lanságnak ítélte, BERZSENYIt dagályosnak, helyenként provinci¬ális¬nak tartotta, nem értette metaforákat teremtõ képzeletét s úgy látta, „költõi géniusza már kimerült” (1817)
• Eltávolodott KAZINCZYtól (eredetiségigény; majd az „Iliász-pör”)
• Lasztóci leveleiben elhatárolódott a szélsõ-séges nyelvújítási megnyilvánulásoktól
• Válság, majd kibontakozás: a tízes évek végén, a húszas évek elején (Kölcse, Szatmárcseke)
• 1823: Himnusz, Vanitatum vanitas
• Közéleti pályája
• 1829-tõl megyei tisztségviselõ
• 1832-tõl 35-ig országgyûlési képviselõ, a reformerek egyik vezéregyénisége; beszédei:
• „a magyar játékszínrõl”, „a szatmári adózó nép állapo¬táról”, „a magyar nyelv ügyé-ben”, „vallásról vallásra való sza¬bad átme-net tárgyában”, „a szólásszabadságról”, „a len¬gyelek”, „a papi dézsma” s „az úriszék” ügyében beszél
• „Jelszavaink valának: haza és haladás”
• A perbefogott Wesselényi védelme
• Értekezõ prózája
• 1826: Nemzeti hagyományok, Mohács
• 1835: Búcsúja az országos rendektõl
• 1837: Parainesis
• Lírája
• Klasszicista, szentimentális és romantikus jegyek egyaránt fellelhetõk
• „Kölcsey lírai jelleme … szélsõségek között hányódó … kedély” (HORVÁTH JÁNOS)
• A vergõdõ, elvágyódó lélek verse az Elfojtódás (1814)
• Szen¬ti¬¬mentalizmusa nem divat, hanem sor¬sá¬ból, egyé¬ni¬ségébõl következõ átélt valóság
• A romantikus elvágyódás versei a Hervadsz és a Csol¬nakon –„Röpülj, égi vándor, / Föld s víz felett, / Sorsom, ah, nem adta / Szállnom veled!”
• A komor pesszimizmus verse, a Vanitatum vanitas (1823) szerint minden hiábavaló, minden csak tünemény, boly¬gó fény, pára, buborék, szivárvány, füst, holdvilág
• A Rebellis vers – az elmulasztott történelmi lehetõségekre, a Huszt (1831) a cselekvõ hazafiasságra ösztönzõ költemény
• Szobránci dal Zrínyi dala (1830)
• „Hol van a hon, … a bérc, … a nép?”
• „Névben él csak, többé nincs jelen.”
• A vándor és a költô párbeszéde után a költô és a könyör¬te¬lenül ítélô Sors dialógusa a
• Zrínyi második éneke (1838)
• A nemzethalál réme (HERDER), külsõ és belsõ veszé¬lyez¬tetettség („öngyermeki”)
• Irodalomszemlélete
• Értekezõ prózája
• A nyelvújítási harc résztvevõje SZEMERÉvel KAZINCZY oldalán – Felelet a Mondolatra (1814): „Újítás még a pallérozot-tabb nyelvekben is szükséges”
• Kritikusként CSOKONAI népiességét pallé-rozat¬lanságnak ítéli, BERZSENYIt dagá-lyosnak, helyenként provinci¬ális¬nak tart-ja, nem érti metaforákat teremtõ képze-letét s úgy látja, „költõi géniusza már ki-merült” (1817)
• Véleménye szerint régi irodalmunk rendkí-vül szegényes (kevésre tartja pl. Tinódit)
• Eltávolodása KAZINCZYtól (eredetiségigény; majd az „Iliász-pör”)
• Érdeklõdés a népköltészet iránt („a paraszt dal tón¬ját talál¬gatám”)
• A költészet lényege = a világ dolgairól úgy beszéljünk, hogy egyben megszépítjük azt
• Mohács (1826)
• Nemzeti hagyományok (1826)
• Korábban KAZINCZY hatására még a világpolgárság szó¬szólója – a húszas évek közepén a romantikus nemzet¬felfogás képviselõje – „Egész nemzeteknek, szint-úgy mint egyes embereknek, megvannak az õ különbözõ koraik.”
• A hagyományok fontossága
• Ha elszakadunk múltunktól, hagyomá-nyainktól – létünk kerül veszélybe!
• A nemzeti önismeret fontossága
• A fejlõdés két válfaja
• szerves, belsõ kezdeményezésbõl kiinduló (az ókori Hellász)
• idegen példa alapján (pl. a rómaiak)
• A nemzet fogalmába a jobbágy is beletartozik
• „A való nemzeti poézis eredeti szikráját a köznépi da¬lok¬ban kell nyomozni”
• A politikus beszédei
• 1829-tõl megyei tisztségviselõ
• 1832-tõl 35-ig országgyûlési képviselõ
• „a magyar játékszínrõl”, „a szatmári adózó nép állapo¬táról”, „a magyar nyelv ügyé-ben”, „vallásról vallásra való sza¬bad átme-net tárgyában”, „a szólásszabadságról”, „a len¬gyelek”, „a papi dézsma” s „az úriszék” ügyében beszél
• „Jelszavaink valának: haza és haladás.”
• A cselekvõ hazafiság – nemcsak unokaöcs-cséhez szóló – írása a Parainesis (1834)
• „A társaságban született ember nem önmagáé.”
• 1838. WESSELÉNYI: „Nem közénk való volt.”
• Himnusz
• Megírásának napja: 1823. január 22.
• 1989-től a Magyar Kultúra napja
• Nemzeti önazonosságunkat kifejezõ ének –megzenésítõje Erkel Ferenc (1844)
• A 16–17. századi protestáns prédikátor-költõ nézõ¬pont¬jából – a jeremiádok törté-nelem¬szemlé¬letével – szól
• Aktuális események: törvénytelen újonco-zás és adó¬szedés
• Elõzményei, „rokonai” irodalmunkban: Berzsenyi: Magyarokhoz
• Kisfaludy Károly: Mohács
• Kisfaludy Sándor: Somló
• Kölcsey: Rákos
• Legfontosabb fogalmai: Isten, balsors, bûnök, szabadság, haza
• Szerkezete: I. és VIII. keret
o II., III.: a szép múlt
o Szimmetriatengely: a 4. versszak – „Hajh, de...” (majd fordított párhuzam – khiazmus)
o IV–VII.: a keserves múlt, mely a jelenig ér (a vers csúcs- pontja a 7. versszak)
• De: „megbûnhõdte már e nép” – érvel
• A tudatos versépítést a rímszerkesztés „hídformája” is jelzi (l. SZAUDER J.):
•
• Költõi eszközök
• Ünnepélyes jelzõk (hõs, vad, büszke, szent)
• Láttató képek, szóalkotások (hamv-veder, csont¬halmok)
• Ellentétek (bérc–völgy, vár–kõhalom, öröm–halál)
• Visszakapcsolások (pl. bérc, szép, haza, török)
• Alliteráció (Bécsnek büszke vára), anafora (Hányszor..., hányszor), paradoxon (nem lelé honját a hazá-ban)
• metafora, inverzió (tengerén kínjának)
• Ritmusa: trocheusi (sok spondeus), de érezhetõ az ütemhangsúlyos 3/4/3/4 tagolás is – ennek alapján bimetri-kusnak tekinthetjük
• A strófák szótagszáma és rímképlete:
o 7/6/7/6 a/b/a/b
o Fontos a nép – tép rímpár (Lásd: Rákóczi-nóta)
• Vanitatum vanitas
• (1823)
• A vers írása: a Himnusz utáni hónapokban (A vers keltezése: 1823. február–április)
• A cím jelentése: „hiúságok hiúsága”
• Jellemzi a verset az értékfosztás gesztusa – az élet értelmetlenségének tudata
• Tisztáz(hat)atlan: mi volt Kölcsey költõi indítéka
• Minták, elõzmények
• Bölcs Salamon szövege:
a Prédikátor Könyve
• A sztoikus filozófusok:
• Seneca
• Marcus Aurelius (szó szerinti egyezések)
• Goethe: Vanitas! Vanitatum vanitas!
• A vers szerkezete
• Az elsõ versszak: összefoglaló érvényû:
o „minden épül hitványságon”
• A II–VIII. versszak katalógusként gyûjti össze a nagynak vélt történelmi alakokat, értékeket és eszményeket – s kideríti mindrõl, hogy kisszerû, törpe
• A legfõbb szervezõ erõ itt a metaforikus ellentétpárok halmozása
• Feltûnõ az igék hiánya
• A nominális mondatok idõtlenséget, minden korra érvényes tanulságot sugallnak
• Feltûnõ módon uralják a verset a személy-nevek (mint jelképek, mint értékhordo-zók) – Nagy Sándor, Napóleon, Szókratész, Attila, Mátyás, Cato, Zrínyi, Platón, Arisz-totelész, Pheidiász, Xenophón, Démoszthe-nész
• A metafora másik fele – az értéktelenség,
• a mulandóság kifejezõje: pára, buborék, kakasviadal, bohóság, kártyavár, légállít-mány, berovátkolt kõdarab, szivárvány
• A földi léttel a 2., a 7. és 8. versszak, a törté-nelmi erõkkel és az erkölcs, a filozófia és a mûvészet nagyjaival a 3–6. versszak „számol le”
• III. A vers 9. és 10. szakasza elismétli az alapgondolatot, általánosít, keretbe foglal
• „Bölcs az, mindent ki megvet” (...)
• „Légy, mint szikla rendületlen,
• Tompa nyúgodt érezetlen,
• S kedv emel vagy bú temet,
• Szépnek s rútnak húnyj szemet:”
• Ritmusa trochaikus
• Rímképlete: a,b,a,b,c,c,d,d
8,7,8,7,8,8,7,7
• Parainesis Kölcsey Kálmánhoz
• Keletkezése: 1834–1836
• Megjelenése: 1837-ben az Athenaeumban folytatásokban
• Címzettje: Kölcsey Kálmán, a költõ unoka-öccse (késõbb a szabadságharc katonája)
• Témája, mûfaja
• (= intelem, buzdítás)
• Célja: az erény útjait megmutatni, jelezve a konfliktusokat, a dilemmákat is
• Mi az élet célja?
• „az élet fõ célja – tett”
• „Tehát tégy! S tégy minden jót, ami tõled telik...”
• A tett, a cselekvés célja a közösség – „a tár-saságban született ember nem önmagáé”
• Az emberiség iránti elvont szeretet a kisebb közösség, a haza iránti szeretetben fejezõd-het ki – „Szeresd a hazát! Boldog leszesz, ha a férfikor napjaiban e szavakat úgy fo-god érthetni, úgy fogod érezhetni, mint kell. Hazaszeretet egyike a kebel tiszteletre leg-méltóbb szenvedelminek”
• „Fáradj a hazáért, s nem tenmagadért; így nem leszen okod panaszkodni.”
• „Kinek szívében a haza nem él, az számû-zöttnek tekintheti magát mindenhol; s lelké-ben üresség van, mit semmi tárgy, semmi érzet be nem tölt.”
• Mi módon valósíthatjuk meg?
• „Minden erény önáldozattal jár, feláldo-zásával pillanatnyi kényünknek...”
• „Tudományt a munkás élettel egybekötni: ez a feladás, mire a köztársaság férfiának törekedni kell.”
• „Törekedjél ismeretekre! ... de sok ismeret után kapkodás könnyen oda viszen, hogy címmel és színnel elégedjünk meg”
• „Meleg szeretettel függj a hon nyelvén!”
• „Tiszteld s tanuld más mívelt népek nyelvét is.”
• „Hírt és dicsõséget vadászni hiúság.”
• Fontos erények: a bátorság, a szerénység, a szónoki tudás, az ítélõerõ, az önálló gondol-kodás képessége
• Milyen akadályokra számíthatunk?
• „ellenség s ellenkezés nélkül az egész természetben semmi sincs”
• Milyen eredményeket remélhetünk?
• csak részleges, relatív eredményeket
• „Ki boldogságot vadász, árnyékot vadász.”
• „Érzékeny szívnek több fájdalom jut, (...) érzéketlen sem jót, sem rosszat nem érezhet.”
• „Teljesített kötelesség (...) nyugalmat tenyészt.”
• A Parainesis szerkezete
• általánosság konkrétum
• részlet újra általános szint
• Stílusa
• Rendkívüli igénnyel csiszolt, jól tagolt, dinamikus szöveg
• A szentenciaszerû tételmondattal való indítást metaforák, hasonlatok teszik érzékletessé
• A figyelmet ébren tartják a nyugodt, kinyilatkoztató s a feszült belsõ vitát sejtetõ részletek
• Utolsó korszaka. A Zrínyi-versek
• Szobránci dal Zrínyi dala (1830)
• A nemzethalál réme – a herderi jóslat
• Váteszvers – önostorozó bírálat – a nega-tívumok fölemlítésével cselekvésre akar serkenteni
• A „korcs vér”, „gyáva faj” jelzõs szer-kezetek nem ódaiak, a csapongó érzel-mek a cím „dal” megjelölését tagadják
• Terjedelme nagyobb, mint az epigram-mában szokásos, de összefogottsága, csattanója alapján van benne valami epigrammatikus
• „Hol van a hon...?
• „Hol van a bérc..? – a vándor kérdéseire a költõ felel (a vándor kérdéseiben a fogalmak térben és idõben nagy távolsá-gokat fognak át)
• A költõ válasza a látszat és a tartalom közti ellentétrõl szól
• „Hol van a nép?”
• „Névben él csak, többé nincs jelen.”
• A vers ritmusa trochaikus
• A vándor és a költõ párbeszéde után a költõ és a könyörtelenül ítélõ Sors dialógusa a Zrínyi második éneke (1838)
• Mindkét vers jellemzõje a költõi gonodolat-menet párbeszédbe foglalása – drámai monológnak is tekinhetjük
• Közös a két versben az expresszív stílus, a kemény, erõteljes szóhasználat
• Zrínyi második éneke (1838)
• Mintegy folytatása az elõzõ költeménynek
• Sötétebb, keserûbb (l. az eltelt nyolc év eseményei: lemondása a követi megbízatás-ról, az országgyûlés berekesztése, politikai perek stb.)
• Párbeszéd a könyörtelen Sorssal, a Végzettel
• A külsõ veszélyeztetettség mellett a belsõ bajok („a vad csoport, mely rá dühödve támad, / Kiket nevelt, öngyermeki”)
• A Sors döntései megfellebbezhetetlenek – a könyörgésben ott bujkál mégis némi remény – A „hûv anya”, ha megmarad, „teremnek tán jobb fiak, s védvén állják körül”
• A nyelvi forma a romantikus érzelem hordozója (hatásos szóösszetételek – végveszély, õrcsillag –, erõs érzelmi-, indulati töltésû képek – vérkönnyel ázva)
• A szerkesztés zártsága, világossága, logikája klasszicista
• A versszakok zárása szentenciaszerû
• Az utolsó versszak ítélete: a bûnökért bûnhõdni kell – az utolsó sorok már-már lírai rekviemként hangzanak
• Verselés: jambikus, hatodfeles és négyes jambusi sorok váltják egymást; a strófát záró sor ötös jambus
• Vörösmarty Mihály
• „Mit tudtok ti hamar halandó emberek,
• Ha lángképzelõdés nem játszik veletek?”
• kérdezi legnagyobb romantikusunk Tün-dérvölgy c. elbeszélõ költeményében
• 1825: a reformkor kezdete
• a Zalán futása
• 1836: Szózat – „ha mást soha nem írt volna … ezen egy mûvével is hervadhatatlan koszorút körített homlokára”(KOSSUTH)
• Életének állomásai: 1800. Pusztanyék (Kápolnásnyék) – Székesfehérvár – Pest (Perczel család) – Börzsöny (ETELKA) – Görbõ (1823, a megyék ellenállása) – Pest (Tudományos gyûjtemény, Koszorú, Akadémia) – 1843: CSAJÁGHY LAURA – 1848: képviselõ – Debrecen – Szeged – Arad – Nagyvárad – Baracska – Nyék – Pest, 1855. (temetése tüntetés az önkényuralom ellen)
• Bár eredendõen lírai alkat, elbeszélõ költeményekkel indul – Az olvasók igénye: a múlt dicsõségét bemutató eposz
• A Zalán futása a honfoglalók bátorságát állítja szembe a „tehetetlen korral”
• Forrás: ANONYMUS
• „Nagyra törõ tehetõsb fiaid hallgatnak-e szómra?”
• A lírai, elégikus és ódai hang erõsebb a tisztán epikainál
• Az idill: a deli Hajna és a kacagányos Ete szerelme
• Tragikus – és lírai – a reménytelen szerelembe belepusztuló délszaki tündér története
• Nyelve: a megújított nyelv diadala
• A nemzeti múlt lelkesítõ példáit idézi a Cserhalom (1825) és az Eger (1827)
• A csodás elem, a romantikus tündér¬világ, a meseszerûség a döntõ a Tündérvölgy (1826) és A délsziget c. elbeszélõ költe-ményekben
• Az enyészet képeit látjuk A két szomszédvár (1831) egymást pusztító két családja – a Sámson és a Káldor család – történetében. (BERZSENYI: „kannibáli mû”)
• Szózat (1836)
• Megírásának körülményei: az ország-gyûlés berekesztése, többek bebörtön-zése
• A sokat javított kézirat változatlan versszakai a keretversszakok (a 20. századi emigrációs korok idején e sorok még mélyebb értelmet nyertek)
• A „nagyszerû halál” – nagyméretû? magasztos? (inkább az elõbbire gondolt a költõ)
• A legfõbb üzenet: a rendületlen hûség
• A Guttenberg-albumba (1839) ódai emelkedettségû epigramma a könyv-nyomtatás 400. évfordulóján
• Az éj és a napfény, az erõszak és béke, a népzsaroló dús és a nyomorú pórnép ellentétpárjain a haladás és ellenségei-nek világméretû viadala – melynek végeredménye, ha az igazság gyõzel-mét hozza – a könyvek elérték céljukat
• Gondolatok a könyvtárban (1844) c.
• verse a kétség és a remény közt inga-dozik; mint ötletre, a könyvek eredeti anyaga s a papírlapokra írt eszmék ellentétére épül
• „Országok rongya, könyvtár a neved!”
• Az emberiség történelmét mint örö-kös körforgást szemléli
• A kétségek közepette a mégis-remény:
o „Mi dolgunk a világon? Küzdeni
o erõnk szerint a legnemesbekért”
• Elemzések a Szózatról
• Szózat (1836)
• Zenéjét EGRESSY BÉNI szerezte 1843-ban
• Megírásának körülményei: az ország-gyûlés berekesztése, többek bebörtön-zése
• Versformája: skót balladaforma (8x 6a 8x 6a) – izgatottságot, feszültséget hordó forma; az ütemhangsúlyos és idõ-mértékes ritmus ellentétes hatása
• Szerkezet
• Az elsõ és utolsó két versszak ünnepélyes felhívás a nemzet egészéhez
• 3–5.: a múlt (ÁRPÁD, HUNYADI, RÁKÓCZI)
• 6–7.: a jelen (él a nemzet, mely az emberiség része)
• 8–12.: a jövõ – az élet és halál lehetõsége
o bizakodás (ész, erõ, akarat) s aggódás („az ember millióinak szemében gyászköny ül”)
• Összevetve a Himnusszal: hasonló a keret, az említett történelmi események
• Eltérés: a Himnuszban több a vallásos elem, a szenvedés képei vannak túlsúlyban, a menekvést isteni kegye-lemtõl várja a költõ; itt lát saját emberi erõt a jövõhöz
• Kovács Gábor Dénes elemzésében a szerkezeti mozzanatokat vizsgálja
– klasszicizáló, keretes szerkezet
– buzdító felütés, majd rezignáltság
– a kezdet és vég, a bölcsõ és a sír metonimikus szembeállítása
– retorikus pontosság
– idõsíkok szerinti strukturáltság
• –„apáid vére folyt” – kapcsolat a múlt cselekvõ szereplõi s a mindenkori utód közt
– erkölcsi tartást sugárzó ellentét: „megfogyva bár, de törve nem”
– alternatívák: „kér éltet vagy halált”
– a remény: a rendíthetetlen honszeretet
• Tóth Dezsõ szerint a Szózat nagy költõi fordulata: a magyar nemzet a népek hazájá-nak tagjaként, a magyar múlt az egész emberi történelem részeként jelenik meg
• Szörényi László szerint a Szózat üzenete, hogy a magyarság problémáit csak európai – ill. világ- – összefüggéseiben lehet megol-dani
• A nemzethalál veszélye a legerõsebb érv az élet mellett
• Szegedy-Maszák Mihály: a múlt, a jelen és a jövõ – jog a boldogabb jövõre
• A szabadságharc után írt rapszódiái
• VÖRÖSMARTY 1848-ban két verset írt: a Szabad sajtó címût (márc. 15–16.) és a Harci dalt (nyáron)
• 49 után egyszerre „õsz lett és öreg”
• Az öreg Vörösmarty
• 1849 õszén írt két verse: Emlékkönyvbe („Setét eszmék borítják eszemet”) és az Átok („Görgeinek híják a silány gazembert, / Ki e hazát eladta cudarúl”)
• 1850: egyetlen verse az
• Elõszó
• A cím magyarázata: a forradalom elõtt írt Három rege elé szánta – a reformkori emlékek felidézése
• Kulcsfogalom: az idõ
• Öt idõsík (mind más költõi hangnemmel):
• a reformkori készülõdés és bizakodás – a tavasz képeivel – „Zöld ág” – idilli hangulat
• a forradalom rövid pillanatai (4 sor)
„Hallottuk a szót. Mélység és magasság
Viszhangozák azt. S a nagy egyetem Megszünt forogni egy pillanatig.”
• a megtorlás ádáz pillanatai, rémá-lomszerrû látomás (elhamvadt városok, szétszaggatott népek, végyfagylaló keze, bõszült szörnyeteg, csonthalmok)
• „Most tél van és csend és hó és halál.” (poliszindeton) Nemes Nagy Ágnes szerint a magyar irodalom egyik legsúlyosabb sora
• „Majd eljön a hajfodrász, a tavasz, … Jókedvet és ifjúságot hazud” a vers az új – de hazug – tavasz eljöt-tével zárul
• 1853: egyetlen töredéke: Mint a földmûvelõ
• Utolsó befejezett verse
• A vén cigány (1854. júl.–aug.)
• Önmegszólító vers, rapszódia
• A vén cigány = az idõs költõ metaforája
• A kezdõ strófa s a refrén bordalkeretet ad
• Központi szervezõ elv: a „sírva vigadás”
• Egyre tragikusabb s nagyobb méretû képek térben és idõben (kozmikus dörömbölés, elfojtott sóhajtás, zokogó malom stb.)
• A szöveg intenzív jellege a számtalan asszociációs lehetõségbõl adódik (Pl. „kenyéren és vizen” – a bebörtönzöttek; „odalett az emberek vetése” – a munkálkodás jutalma stb.
• A magyarság ügye és az emberiség ügye összekapcsolódik (a nemzeti panasz és az õsi mítoszok együtt)
• A vízözön tragédiájából azonban az újrakezdés kötelessége is következik
• A szenvedély mélypontja után az irraci-onális „csak¬azértis” remény szólal meg:
• „Lesz még egyszer ünnep a világon”
• 1855-ben temetése: tüntetés az önkényuralom ellen
• Szerelmi lírája
• Vörösmarty reménytelen ifjúkori szerelme Perczel Etelka (lásd: Zalán futása), a beérke-
• zett költõ, a férfi Vörösmarty szerelme és felesége: Csajághy Laura.
• Néhány további szerelmes verse:
• A merengõhöz (1843)
• „Egész világ nem a mi birtokunk;
• Amennyit a szív felfoghat magába,
• Sajátunknak csak annyit mondhatunk.”
• S még egy epigramma Laurának, két évvel késõbb: Nem fáradsz-e...
• „Nem fáradsz-e reám mosolyogni, ha csüggedek, és ha
• Megszédít a gond, tûrni szeszélyeimet?
• Nagy feladás vár rád: fiatal szívednek erényét
• Tenni napúl megtört életem árnya fölé.”
•
|