Vázlat - A magyar színjátszás kezdetei, Bánk bán
Dia 2011.12.17. 17:20
(Ha a táblázatokat nem írja ki rendesen, elnézést kérek, sajnos ilyen ez a gportal...)
-
A magyar színjátszás kezdetei
-
A középkorban: karácsonyi, húsvéti liturgikus drámák és játékok
-
A reformáció idején: hitvitázó drámák
-
Bornemisza Péter: Tragédia magyar nyelven Szophoklész Elektrájából (1558)
-
Balassi: Szép magyar komédia (1588 v. 89)
-
17–18. sz.: iskoladrámák a szerzetesi iskolákban (pl. a piaristáknál – igen jó elõadások – a közönség nevelése)
-
Bessenyei: Ágis tragédiája
-
Csokonai: Tempefõi; Özvegy Karnyóné s két Szeleburdiak
-
1790: Kelemen László színtársulata
-
1792: A kolozsvári színtársulat megalakulása (Wesselényi segíti) (1807-tõl 1815-ig Pesten)
-
Állandó – ösztönzõ – verseny a német színházzal
-
1812: a pesti színészek megkapják a Rondellát
-
1814: az Erdélyi Museum folyóirat pályá-zatára:
-
1814–15: a Bánk bán
-
Önálló társulatok Kolozsvárott, Kassán, Miskolcon
-
A székesfehérváriak pesti vendég-szereplése:
-
1819: A tatárok Magyarországon
-
1820: A Bánk bán megjelenése (1821-es év-számmal)
-
1821: a Tudományos Gyûjteményben Katona tanulmánya: Mi az oka, hogy Magyarországon a játékszíni költõmesterség lábra nem tud kapni?
-
(a hat ok: a színház, a bírálat és a jutalmazás hiánya, a cenzúra, a „nyomtatásbeli szükség”, a „nemzeti dicsekvés”)
-
1833: A Bánk bán bemutatója Kassán
-
1834: Kolozsváron
-
1835: Budán
-
1836: Debrecenben
-
1837: A Pesti Magyar Színház létrejötte
-
1861: Erkel operája
-
Drámái történelmi témájúak, átmenetet képeznek a klasszicizmus és a romantika közt
-
Hatott rá Schiller és Shakespeare
-
Fõ mûve: a Bánk bán
-
(1815, 1819, 1820)
-
(bemutatója: 1833, Kassán)
-
Témája: történelmi (1213) és saját korához szóló (analóg viszonyok)
-
Forrásai: Bonfini és Heltai
-
Mintái: Shakespeare, Schiller, Sturm und Drang
-
Fogadtatása: vegyes; Arany jónak tartja, Vörösmarty inkább elmarasztalja, Széchenyi szerint: „esztelenség”, „rossz, veszedelmes tendencia”; az elsõ magasz-taló kritika 1840-ben Erdélyi Jánostól
Expozíció: két csoport
|
Petur
|
|
|
|
Gertrudis
|
|
Melinda
MikhálSimon
|
|
|
|
Ottó
BiberachIzidóra
|
|
Tiborc
|
|
|
|
|
-
A bonyodalom két szálon fut:
-
politika (nemzeti sérelmek, jobbágy-helyzet)
-
magánélet (Melinda elcsábításának terve és elcsábítása)
-
Egyéb írásai: Ziska (1813), Jeruzsálem pusztulása (1814) és versek
-
„Ha a madár látja, hogy hasztalan esik fütyörészése, élelmérõl gondoskodik, és – elhallgat”
-
Egressy librettója eltér az eredetitől – nagyobb súlyt kap benne a magánéleti, és kisebbet a közéleti (Petur, a békétlenek, Tiborc) szál
-
Bánk szerepére 1940-ben két változat (tenor és bariton), 1953-tól csak tenor
-
A harmadik felvonás elsõ képe a Tisza partján, Melinda gyermekével a folyóba veti magát
-
A negyedik felvonás
-
Pásztorsíp – a halott Melindát és gyermekét hozzák
-
Melinda és két bátyja – Mikhál és Simon – bemutatása (spanyol menekültek)
-
Bánk szem- és fültanúja Ottó udvarlásának
-
Bánk viselkedése, visszahúzódása nehezen érthetõ
-
Bánk hallja Gertrudis szavait – amint öccsét a csábításra biztatja
-
A békétlenek megbeszélése
-
Bánk leszereli a pártütést
-
Biberach – kétkulacsos bajkeverõként – figyelmezteti Bánkot a Melindát fenyegetõ veszélyre
-
Bánk és Melinda kétségbeesett szóváltása
-
Tiborc panasza és Bánk szaggatott monológja
-
Az intrikus teljesítette a feladatát – Ottó megöli Biberachot
-
Bánk és Gertrudis összecsapása
-
Mikhál, Melinda és a kis Soma szavai, sorsa Gertrudis gonoszságát illusztrálják
-
Melinda zavaros szavai Opheliát juttatják eszünkbe
-
Melinda zavartságában is az igazság kimondója, eszerint Gertrudis „koronák bemocskolója”, hiszen királyházban bordélyt nyitott
-
Bánk tettének megítélését – a rá fegyvert emelõ – Gertrudis tetteit, bûneit felmérve kell mérlegelni
-
a cselekmény helyszínét tovább tágítva fellazítja a drámai történést (mint Bánk, Endre is messzirõl érkezik; Melindát, Peturt a szín-falak mögött – valahol messze – ölik meg, híradásból értesülünk errõl)
-
Logikátlan a király ítélkezése
-
Mi magyarázza ezt?
-
fél a király az országos lázadástól?
-
elfogadja Bánk érvelését?
-
arra gondol, Bánk kellõen megbûnhõdött már?
-
A Bánk Bán keletkezése és forrásai
-
Bárány Boldizsár kifogásai: a dráma nyelvében sokallja azindulatszavakat szerinte nem kellõen indokolt Gertrudis megölése (Ottót indokoltabb lenne)
-
Kálti Márk Képes Krónikája, A Thuróczi-krónika
-
A történet szépírói feldolgozásai
-
Cseri Péter: Ottó címû elbeszélése
-
(benne a Melinda név)
-
A cenzúra az elõadást nem,
-
de a kinyomtatást engedélyezte
-
1848. március 15-én este a Bánk bánnal ünnepel a forradalmi Pest
-
A Bánk bán jellemei
-
A fõhõst, Bánkot méltóság és fojtott tûz jellemzi; széles látókörû, érzékeny, törvénytisztelõ, visszafogott, olykor túlságosan is megfontolt, tépelõdõ ember; õszinte, féltõ szerelmes férj, vívódó lélek, felelõs „nagyúr”, passzivitása olykor érthetetlen, konfliktusa a hûség konfliktusa
-
Bizonytalansága a családi sérelem és a nemzeti sérelem összefonódásából következõ késleltetéssel függ össze: „Mint vándor a hófúvásokban, lelkem úgy ingadoz”
-
Passzivitásának megnyilvánulásai: nem csap le Ottóra az I. felvonásban; a királynõ hívására megy Gertrudishoz; a tõrt nem õ emeli fel, hanem Gertrudis
-
Gyilkossá válásában szerepet kap a visszafojtott indulat
-
Gertrudis: ellenfele és ellenpontja Bánknak; a hatalom mániákusa, erõs akaratú, aktív, elszánt, erõs egyéniség, több vonatkozás-ban õ az események mozgatója; viselke-dése felemás: „nem egészen érhetõ”; kér-dés: milyen mértékben bûnös (a családi életében, hivatalában, nemzetisé-gében megalázott Bánkot õ teszi gyilkos-sá)
-
„Meghalni – nem királyi székben – ah”
-
Endre bizonyára nemeslelkû; egyébként kidolgozatlan
-
Petur: nagy indulatú, súlyos egyéniség, de Bánknál szûkebb látókörû, egysíkúbb jel-lem; beszéde nyers, erõteljes: „csontjaimmal meráni gyerekek fognak tekézni”
-
Ottó: elkényeztetett, gyáva kéjenc, „bíboros gazember”, beszéde tétova, udvarlása mesterkélt
-
Biberach: embergyûlölõ, ravasz, cinikus intrikus; beszéde kétértelmû, olykor szellemes; félszívvel segíti urát és cinkostársát: „Ott van a haza, hol a haszon”
-
Melinda: érzékeny, okos, hûséges (férjénél mintegy húsz évvel fiatalabb)
-
„Pokolbeli tûz ége csontjaimban”
-
„Én bûntelen vagyok”
-
Tiborc: patriarchális kapcsolatban van Bánkkal (életét mentette meg)
-
Az érdekegyesítés gondolatát az õ személye közvetíti: „de adhatsz-é hát mindenik szûkölködõnek?”
-
Panasza – körülményes mondataival – az utolsó érv Bánknak a számonkéréshez
-
Izidóra „az ész hibádzik, a fejecske kong”
-
Erőteljes, archaikus, lényegében nyelvújítás előtti szókincset használ (szókincse kb. 3000 szó)
-
Archaikus a szenvedõ igealakok használata pl. meglopattatik, megcsalattatik, öszveron-tatik
Képek-alakzatok
-
Pl. ellentét:
-
A célod nem, de módjaid utálom
-
túlzás (hiperbola):
-
Nincs a teremtésben vesztes, csak én
-
A világot egyik pólusától / másikáig
|